Prva dopisnica Kraljevstva SHS

NDH, SHS, Istra, Fiume, Jugoslavija...

Moderatori/ce: veglia966, fiumeri

Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la zdfil » studeni 16th, 2010, 2:11 am

Svima nam je poznato da se u katalozima kao datum puštanja u promet spomenute dopisnice navodi 16. siječanj 1921.
Ali da li je to zbilja tako?

slika

slika

Dopisnica je poslana iz Beograda za Toulouse, Francuska. Dakle, već prva nelogičnost. Dopisnica namjenjena tarifom za unutrašnji promet, a poslana u inozemstvo. I nije portirana.

Dalje. Datum slanja: 8. prosinca 1920. Vidljiv je slabije na odlaznom beogradskom žigu, ali jako lijepo je vidljiv napisan rukom. Opet da bi sve bilo bez ikakve sumlje, tu je i dolazni žig Toulousea 13.12.1920. I to još u strojnom obliku, dakle bez da dopuštamo ikakve makinacije.

Volio bi da poštovani kolege malo prokometiraju ovo.
Avatar
zdfil
 
Postovi: 801
Pridružen/a: siječanj 4th, 2008, 11:33 am
Lokacija: Zadar

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la evropejac » studeni 22nd, 2010, 10:46 pm

Jeste nelogicno. Ali kada se pogleda koje sastavio katalog (ako se uopste doticni bavi filatelijom) takva greska mu se ne bi potkrala, jer, bez obzira koje izdao katalog (Beograd, Zagreb ili neko drugi), ako postoji primerak koji je overen pre datuma naznacenog u katalogu, meni mnogo smrdi. Ili autor nema blage veze sa filatelijom, ili je novo otkriveni primerak falsifikat (zdfil nista licno jer nisi naznacio odakle je slika). Ovakvih otkrica ima i kod ratne poste Srbije, jedno stoji u literaturi, a sasvim nesto drugo je u stvarnosti. Mada koliko se ja secam nekih aukcija iz Srbije ima jos primera sa overama dopisnica i postanskih karata pre datuma izdanja. Ova materija bi zahtevala mnogo dublje analiziranje da li je neko namerno ili slucajno napravio previd u izradi kataloga (i druge literature), da li je neko falsifikovao datume ili je u domacoj radinosti na blanko kartama stavljao stambilje i pisao tekst, jer kada pogledam na prilozenim slikama prosto pada u oci da je adresa pisana latinicom, a ostatak teksta cirilicom (mada nista nije nemoguce) a rukopis je bas kaligrafski.
evropejac
 
Postovi: 112
Pridružen/a: travanj 27th, 2010, 6:08 pm

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la paklarcanin » studeni 23rd, 2010, 10:57 am

" jer kada pogledam na prilozenim slikama prosto pada u oci da je adresa pisana latinicom, a ostatak teksta cirilicom"
Prosto pada u oci da je pismo upuceno u Francusku, gdje, za divno cudo, onda kao i danas koriste latinicno pismo.
paklarcanin
 
Postovi: 13
Pridružen/a: siječanj 16th, 2010, 1:22 pm

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la evropejac » studeni 23rd, 2010, 12:39 pm

znam da se u Francuskoj koristi latinica, ali ako nekome saljes otvorenu kartu valjda pises pismom koji koristi tamo, a ne svoje pismo. A drugo je to da je karta poslata iz Beograda odakle su samo gospoda slala svoju decu u inostranstvo (tada i sada), a ne siromasan seljak iz Sumadije koji je jedva znao da se potpise. Zna se tacno gde su bila gospoda tada. Nemoj mo temu da dalje raspirujemo. Pricamo o validnosti datuma u katalogu a ne o socijalnim pitanjima
evropejac
 
Postovi: 112
Pridružen/a: travanj 27th, 2010, 6:08 pm

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la zdfil » studeni 23rd, 2010, 12:56 pm

Podatak o prvom danju puštanja u promet sam našao u tekstu g. M.R. Vukovića. Mislim da je članak bio u nekom starijem broju "Filatelista" ili nekom sličnom časopisu.

Što se tiče ove dopsinice, sumljam da je tu išta falsificirano. Previše je podataka koji bi trebalo falsificirati, a opet tu je francuski strojni žig. Njega je nemoguće napraviti naknadno. Ipak predmet sam kupio za svega 2-3 Eura preko interneta.

Što se tiče teksta na ćirilici, a adrese na latinici, to je sasvim normalno. Naime, ćirilica je "manjinsko" pismo u Svijetu. I čak mislim da postoji obveza pisanja svih adresu u međunarodnom prometu na latinicu. Jer da ova dopisnica putovala u Francusku, a s adresom napisanom na ćirilicu, volio bi vidjeti koji bi francuski poštanski službenik znao to dešifrirati.
Avatar
zdfil
 
Postovi: 801
Pridružen/a: siječanj 4th, 2008, 11:33 am
Lokacija: Zadar

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la evropejac » studeni 23rd, 2010, 1:32 pm

E sada dolazimo do onoga, koja je literatura bila validna kada je izdat taj broj casopisa na koji se poziva autor clanka. Manjkavosti u podacima nije novost. 2003. godine otkrivene su dve novcanice koje nisu bile u opticaju SFRJ (ovo prelazi u numizmatiku, ali ima donekle paralela sa temom), pa tako ni ova slika ne mora da bude neki izuzetak.
Sto se tice pisma koji je koriscen ne sporim nista, ali do sada sto sam ja video po aukcijama, sve sto je islo ka inostranstvu bilo je latinicno (i adresa i poruka) a ne mesano, tako da je mene to zbunilo i nateralo na razmisljanje. Normalno da postar nece da lupa glavom oko desifrovanja pisma koje ne poznaje.
evropejac
 
Postovi: 112
Pridružen/a: travanj 27th, 2010, 6:08 pm

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la zdfil » studeni 23rd, 2010, 2:38 pm

...ali ovo nije sve.

Kupio sam i jednu paketnu kartu (sprovodni list) i preporučeno pismo, također sve iz razdoblja Kraljevine SHS.
I pazi vraga, na oba objekta se, osim ostalih maraka, nalazi i barem jedna "ikserica". A datum slanja oba objekta oko mjesec-mjesec ipo prije nego što je prema katalogu ikserica puštena u promet.

Slike sljede uskoro.
Avatar
zdfil
 
Postovi: 801
Pridružen/a: siječanj 4th, 2008, 11:33 am
Lokacija: Zadar

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la stamphunter » studeni 24th, 2010, 1:04 pm

za prvu dopisnicu znam barem dvojicu eksperata u području cjelina koje bi trebalo pitati - jedan odličan poznavalac i sakupljač cjelina (new_order bi ga mogao kontaktirati da se pridruži forumu) i jedan koji upravo radi katalog cjelina.
Avatar
stamphunter
 
Postovi: 627
Pridružen/a: svibanj 8th, 2007, 1:02 pm

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la zdfil » studeni 24th, 2010, 9:05 pm

Pa bilo bi lijepo da razriješimo ovu misteriju.
Čuo sam da bi gospodin Veličković mogao znato dosta o tome.
Avatar
zdfil
 
Postovi: 801
Pridružen/a: siječanj 4th, 2008, 11:33 am
Lokacija: Zadar

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la stamphunter » studeni 24th, 2010, 11:01 pm

možda, njega se može pitati mejlom.
ja sam mislio na jednog Karlovčana - stručnjaka za cjeline (ali i za poštansku povijest) i jednog Zagrepčana (autora budućeg kataloga-priručnika).
Avatar
stamphunter
 
Postovi: 627
Pridružen/a: svibanj 8th, 2007, 1:02 pm

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la zdfil » studeni 24th, 2010, 11:51 pm

u svakom slučaju bi bilo dobro obavijestiti autora budućeg kataloga cjelina-dopisnica o postojanju ovog primjerka.
Avatar
zdfil
 
Postovi: 801
Pridružen/a: siječanj 4th, 2008, 11:33 am
Lokacija: Zadar

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la stamphunter » studeni 25th, 2010, 1:28 am

trebalo bi malo pročačkati izvorne podatke.
više puta sam vidio kako se banalne greške - npr pogrešno otisnute naklade - ponavljaju u daljnjoj literaturi i tako se radi jadna "dublja" dezinformacija. možda je i ovdje slučaj?

gospodin Novaković primjerice u svojoj knjizi o Istri objavio je samo ono što je mogao pronaći i provjeriti u originalnim dokumentima. time se osigurao
da su sve informacije točne i eliminirao potencijalnu štetu uzrokovanu prepisivanjima. dakako takav pristup radu je vrlo teži, ali je time njegova knjiga "zlatnija".

samim cjelinama se ne bavim, do sad su me više zanimali datumi prestanka važnosti , jer su utjecali na adekvatna poštansku manipulaciju a to jest u mom fokusu.
možda uhvatim vremena oko Božića pa ću pokušati pronaći kakvu informaciju, pa ćemo vidjeti o čemu se radi.
Avatar
stamphunter
 
Postovi: 627
Pridružen/a: svibanj 8th, 2007, 1:02 pm

Re: Prva dopisnica Kraljevstva SHS

PostPostao/la zdfil » prosinac 6th, 2010, 11:38 pm

Ima li kakav novi podatak o traženom datumu?
Avatar
zdfil
 
Postovi: 801
Pridružen/a: siječanj 4th, 2008, 11:33 am
Lokacija: Zadar


Natrag na Filatelistička područja

Online

Trenutno korisnika/ca: / i 1 gost.

cron